Negatywna narracja to takie głosy, które nie pozwalają myśleć dobrze o sobie i innych. Są to głosy: profesjonalisty, popychacza i krytyka
PROFESJONALISTA
Dąży do doskonałości za każdą cenę oraz wyznacza perfekcyjne modele do naśladowania.
Chcę mieć ciało jak Claudia Scheffer. Chciałbym być tak mądry jak Einstein. Chciałabym być tak bogata jak Elon Musk.
Taki cel jest nierealny i bardzo trudny do osiągnięcia.
POPYCHACZ
Mówi co należy robić, aby osiągnąć ten nierealny, ale doskonały cel profesjonalisty oraz popycha do działania. Suszy głowę, namawia, przymila się i przymusza.
Padasz ze zmęczenia, ale odpowiadasz jeszcze na kilka maili, wstawiasz pranie oraz szyjesz ubranie na jutrzejsze przedstawienie w przedszkolu. Czytasz coraz więcej mądrych książek i artykułów, zapisujesz się na kolejny kurs z inwestowania oraz wstajesz z łóżka godzinę wcześniej, aby zrealizować wszystko co zaplanowałaś/eś.
Nigdy nie jest zadowolony.
KRYTYK WEWNĘTRZNY
Ocenia, krytykuje, wieszczy, oskarża, podcina skrzydła. Odciąga od rzeczy ważnych, nigdy nie jest zadowolony. Porównuje z czymś co jest niedorzeczne i nierealne.
Jesteś za głupi/a, gruba/y, zły/a, brzydka/i, niewystarczająca/y, za mało się starasz, ciągle robisz nie tak, nie umiesz, nie dasz rady,
Co jest ze mną nie tak?, czemu się tak przejmuje?, dlaczego nic mi nie wychodzi? czemu tracisz czas tutaj powinieneś robić coś innego?
Jesteś kiepski we wszystkim, za mało zrobiłeś, mogłeś się bardziej postarać, nic nie osiągnąłeś.
NEGATYWNA NARRACJA
Naszym głównym celem jako gatunku ludzkiego jest przetrwanie w związku z tym rozwinęliśmy wiele sposobów aby przetrwać m.in. negatywne nastawienie, które chroni nas przed zagrożeniem i niebezpieczeństwem – prawdziwym czy wyimaginowanym.
Mózg i układ nerwowy są w stanie ciągłego czuwania i skanują otoczenie w poszukiwaniu potencjalnego zagrożenia, rozczarowania, problemu nawet wtedy, gdy jesteśmy rozluźnieni.
Negatywne bodźce dostrzegane są znacznie szybciej dlatego te negatynwne wewnętrzne głosy są tak mocne.
A wiesz, że rolą tych wewnętrznych głosów jest również niesienie pomocy i ochrona?
Profesjonalista inspiruje i wyznacza wyższą poprzeczkę oraz ustala standardy. Popychacz mobilizuje do działania a krytyk to nasza wewnętrzna kontrola jakości, zauważa porażki i pozwala stawać się lepszym.
Zazwyczaj te głosy są ignorowane i odsuwane. Drogą do ich zrozumienia jest poznanie ich lepiej. Wtedy będzie można przekierować je na właściwe tory.
Praktyka #1
Zachęcam Cię do przyglądania się tym głosom – bez oceny i osądu, z życzliwością. Możesz też zanotować słowa, które słyszysz.
- Zauważ je, przywitaj jak przyjaciela i powiedz im:
- Wiem, że się o mnie martwisz, ale wcale mi nie pomagasz.
- Dziękuję za twoje uwagi, ale tym razem zrobię inaczej, pomyślę inaczej.
Ale oprócz przysłowiowego kija podatni jesteśmy na marchewkę czyli nagrodę bo ona też zapewniała przetrwanie i była napędem do poszukania pożywienia, schronienia i odczuwania przyjemności a co za tym idzie przedłużenia gatunku.
POZYTYWNE DOCENIANIE
- Pomaga nam lepiej widzieć samych siebie, efektywniej działać i skuteczniej funkcjonować.
- Stajemy się bardziej kreatywni i ożywieni.
- Czujemy się dobrze, mamy poczucie, że jesteśmy ważni.
- Rośnie zadowolenie i wiara we własne siły oraz możliwości.
Jednym słowem – jesteśmy bardziej szczęśliwi.
Praktyka #2
Naucz się dziękować i wyrażać wdzięczność za to, co masz.
Wyrażenie wdzięczności podnosi poczucie wartości, pewność siebie i wpływa na samoocenę, dodaje energii
Za co dzisiaj jesteś wdzięczna/y?
Za co dzisiaj sobie podziękujesz?
Kogo dzisiaj docenisz?
Jeżeli chcesz zgłębić temat to zagraj z nami w DOCENIANIE